Testarea inteligenței cu WISC-IV, WISC-V, WAIS-IV

Testarea inteligenței copiilor cu WISC-IV și WISC-V

Testele WISC-IV (Wechsler Intelligence Scale for Children – Fourth Edition) și WISC-V (Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition) sunt instrumente psihometrice esențiale în evaluarea inteligenței copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 16 ani, utilizate frecvent în context medical și psihologic. SANADOR asigură acces la consultații de psihologie realizate de psihologi clinicieni experimentați și la teste performante pentru evaluarea inteligenței, atât pentru adulți, cât și pentru copii.

WISC-IV și WISC-V sunt concepute pentru a măsura inteligența generală, oferind un scor IQ total derivat din performanța la o serie de subteste care evaluează diverse aspecte cognitive. Aceste teste oferă o înțelegere detaliată a funcțiilor cognitive ale copilului, facilitând identificarea nevoilor educaționale speciale și diagnosticarea unor tulburări de învățare sau de dezvoltare.

Inteligența umană este un concept complex, iar înțelegerea sa a evoluat semnificativ de-a lungul timpului. Printre teoriile care au contribuit la această înțelegere se numără și modelul propus de psihologul Raymond Cattell, care împarte inteligența în două componente principale: inteligența fluidă și inteligența cristalizată.

Inteligența fluidă reprezintă abilitatea de a gândi logic și de a rezolva probleme în situații noi, fără a se baza pe cunoștințele anterioare. Aceasta implică procese cognitive fundamentale, precum percepția, atenția și memoria de lucru. De exemplu, atunci când încercăm să rezolvăm un puzzle sau să identificăm un model într-o serie de imagini, ne bazăm pe inteligența fluidă. Această formă de inteligență este strâns legată de funcționarea biologică a creierului și poate fi influențată de factori fiziologici și de procesul de îmbătrânire.

Pe de altă parte, inteligența cristalizată se referă la capacitatea de a utiliza cunoștințele și experiențele acumulate de-a lungul timpului. Acest tip de inteligență reflectă abilitatea de a accesa și aplica informațiile învățate anterior, fiind puternic influențată de educație, cultură și experiențele de viață. De exemplu, utilizarea vocabularului extins sau aplicarea cunoștințelor generale în diverse situații sunt manifestări ale inteligenței cristalizate. Spre deosebire de inteligența fluidă, inteligența cristalizată tinde să crească și să se dezvolte pe parcursul vieții, pe măsură ce acumulăm mai multe cunoștințe și experiențe.

Aceste două tipuri de inteligență lucrează în tandem, permițându-ne să ne adaptăm și să învățăm din diverse situații. În timp ce inteligența fluidă ne ajută să facem față provocărilor noi și să gândim inovativ, inteligența cristalizată este esențială pentru aplicarea eficientă a cunoștințelor și experiențelor anterioare. Împreună, ele formează un sistem complex și dinamic care ne susține în dezvoltarea personală și profesională pe parcursul vieții.

  • La SANADOR ai acces la consultații asigurate de medici empatici și experimentați. Programează-te!

Subteste și indici specifici

  • WISC-IV include 10 subteste principale și 5 subteste suplimentare, grupate în patru indici principali: Înțelegere verbală, Raționament perceptiv, Memorie de lucru și Viteză de procesare.
  • WISC-V a fost actualizat pentru a reflecta teoriile moderne ale inteligenței și include 10 subteste principale și mai multe subteste suplimentare, organizate în cinci indici primari: Înțelegere verbală, Raționament vizual-spațial, Raționament fluid, Memorie de lucru și Viteză de procesare.

Aceste teste permit o analiză detaliată a ariilor cognitive în care copilul excelează sau întâmpină dificultăți, informații cruciale pentru dezvoltarea unor strategii educaționale și intervenții personalizate.

În lumea complexă a diagnosticării medicale, testarea IQ joacă un rol esențial în identificarea și gestionarea mai multor afecțiuni. De exemplu, în cazul tulburărilor de învățare, evaluarea IQ poate dezvălui discrepanțe între capacitatea intelectuală generală și performanța academică, oferind indicii clare pentru diagnosticarea unor condiții precum dislexia, disgrafia și discalculia.

Există un prag de IQ minim necesar pentru a se stabili dacă este tulburare de învățare, dacă alte teste de achiziții academice indică aceste tulburări. Asemănător, în situații de tulburări de dezvoltare, cum ar fi cele din spectrul autist, testele IQ pot evidenția punctele forte și slăbiciunile cognitive, facilitând crearea unor planuri de intervenție personalizate.

Pentru persoanele care se confruntă cu deficiențe intelectuale, testele IQ sunt instrumente fundamentale, ajutând la determinarea nivelului de funcționare și la planificarea suportului necesar. În cazul leziunilor provocate de traumatisme cerebrale, evaluarea IQ este necesară pentru a înțelege impactul asupra funcționării cognitive și pentru a ghida procesul de reabilitare. De asemenea, în afecțiuni neurodegenerative precum boala Alzheimer, testele IQ contribuie la evaluarea declinului cognitiv și la ajustarea tratamentului.

În sfera sănătății mintale, afecțiuni precum schizofrenia sau tulburarea bipolară pot influența funcționarea cognitivă, iar testarea IQ ajută la adaptarea intervențiilor terapeutice. În cazul pacienților cu epilepsie, testarea IQ poate evalua impactul crizelor asupra funcției cognitive, facilitând planificarea tratamentului.

Când ne referim la tulburări neurologice și genetice asociate cu IQ scăzut, există câteva exemple notabile. Sindromul Down este o afecțiune genetică care, de obicei, se asociază cu un IQ mai scăzut. Sindromul Fragil X este o altă tulburare genetică care poate duce la dizabilități intelectuale semnificative. În cazul unor tulburări neurologice precum paralizia cerebrală, IQ-ul poate fi afectat, depinzând de severitatea și localizarea leziunilor cerebrale.

Testarea inteligenței la adulți cu WAIS-IV

WAIS-IV (Wechsler Adult Intelligence Scale – Fourth Edition) reprezintă o versiune actualizată a scalei de inteligență Wechsler pentru adulți, utilizată pe scară largă în contextul evaluării cognitive a indivizilor cu vârste cuprinse între 16 și 90 de ani. Acest instrument psihometric este esențial în context medical și psihologic, oferind o evaluare detaliată a funcțiilor cognitive și contribuind la diagnosticarea și gestionarea diverselor tulburări cognitive și neurologice.

WAIS-IV este compus din 15 subteste care sunt organizate în patru indici principali: Înțelegere verbală, Raționament perceptiv, Memorie de lucru și Viteză de procesare. Acești indici oferă o privire detaliată asupra diferitelor aspecte ale funcționării cognitive ale individului.

  • Înțelegere verbală: Evaluează abilitățile de vocabular, asemănări și cunoștințe generale.
  • Raționament perceptiv: Măsoară abilitățile de rezolvare a problemelor și raționament vizual-spațial.
  • Memorie de lucru: Evaluează capacitatea de a reține și manipula informații temporare.
  • Viteză de procesare: Măsoară rapiditatea și eficiența cu care o persoană poate procesa informațiile.

WAIS-IV este utilizat pentru a identifica punctele forte și slabe cognitive ale indivizilor, informații esențiale pentru diagnosticarea tulburărilor precum tulburări neurocognitive, disfuncții executive, tulburări de spectru autist, și alte afecțiuni psihologice sau neurologice. Acesta este un instrument vital în evaluarea declinului cognitiv asociat cu îmbătrânirea sau cu afecțiuni neurodegenerative.

Testarea WISC-IV, WISC-V și WAIS-IV în context medical pentru tulburare de spectru autist

WISC este un instrument valoros în evaluarea copiilor cu tulburare autistă și tulburare Asperger, oferind informații detaliate despre profilurile lor cognitive. Acest test poate fi utilizat în scop medical pentru a înțelege mai bine punctele forte și slăbiciunile acestor copii, facilitând astfel intervențiile personalizate și planificarea educațională.

WISC deși nu este un instrument de diagnosticare directă pentru tulburările de spectru autist (TSA), poate oferi perspective valoroase care să sprijine evaluarea acestor tulburări. Prin analiza detaliată a profilurilor cognitive ale copiilor, WISC  poate dezvălui anumite caracteristici care sunt adesea asociate cu TSA, completând astfel observațiile clinice și evaluările comportamentale.

În primul rând, copiii cu TSA pot prezenta discrepanțe semnificative între diferitele indici de abilități. De exemplu, aceștia pot avea dificultăți în sarcinile care implică limbajul, cum ar fi subtestul de Înțelegere, dar pot excela în sarcinile nonverbale, cum ar fi Cuburi. Acest lucru reflectă adesea o mai bună percepție vizuală și abilități de organizare spațială, care sunt uneori mai dezvoltate la copiii cu TSA.

De asemenea, diferențele între IQ-ul Total și Indicele de Abilități Generale pot semnala faptul că memoria de lucru și viteza de procesare influențează abilitățile intelectuale generale. Scorurile scăzute la subteste precum Codare și Căutarea de Simboluri pot indica dificultăți în viteza de procesare și atenția susținută, aspecte frecvent întâlnite în TSA.

Profilurile cognitive distincte obținute prin WISC pot ajuta la identificarea unor tipare specifice asociate cu TSA. De exemplu, dificultățile în sarcinile care necesită integrarea informațiilor verbale și nonverbale pot fi un indiciu important. Subtestele sensibile la deficite cognitive generale, cum ar fi cele care compun Indicele de Viteză de Procesare, pot evidenția provocările în procesarea rapidă a informațiilor, un aspect comun în TSA.

Cu toate acestea, este important de menționat că diagnosticul TSA nu se bazează exclusiv pe rezultatele WISC. O evaluare cuprinzătoare trebuie să includă observații comportamentale, interviuri clinice și alte teste psihologice conform criteriilor stabilite în DSM-5 sau ICD-10. WISC-IV rămâne un instrument complementar valoros, oferind o bază solidă pentru înțelegerea și sprijinirea nevoilor specifice ale copiilor cu TSA.

Testarea WISC-IV, WISC-V și WAIS-IV în context medical pentru tulburări de limbaj receptiv

În cazul copiilor cu tulburări de limbaj expresiv și tulburări mixte receptiv-expresive, WISC poate oferi o perspectivă detaliată asupra dificultăților și punctelor forte cognitive ale acestora. Așa cum era de așteptat, copiii cu tulburări de limbaj obțin cele mai bune performanțe la sarcinile care nu pun accent pe abilitățile lingvistice. În schimb, aceștia întâmpină dificultăți semnificative la sarcinile care necesită exprimare verbală complexă, cum ar fi subtestele de Înțelegere și Vocabular.

Un alt aspect important este subtestul de Codare, care, deși este un test de performanță, implică un cod scris și utilizarea simbolurilor, domenii problematice pentru copiii cu tulburări de limbaj. Această slăbiciune este și mai pronunțată la copiii cu tulburare mixtă receptiv-expresivă. Când comparăm copiii cu tulburări de limbaj cu cei fără astfel de dificultăți, scorurile de procesare care produc cele mai mari efecte sunt cele legate de raționamentul vizual, tragerea concluziilor și raționamentul secvențial. Chiar și atunci când sunt prezentate sarcini care nu depind de exprimarea verbală, cum ar fi cele cu răspunsuri multiple, copiii cu tulburări de limbaj continuă să aibă performanțe mai slabe decât colegii lor cu abilități lingvistice intacte.

În mod deosebit, copiii cu tulburare mixtă receptiv-expresivă prezintă efecte mari la toate subtestele din domeniul verbal și la cele legate de aritmetică, precum și dificultăți suplimentare la subtestele din domeniul memoriei de lucru. Acest lucru semnalează probabil compromiterea suplimentară cauzată de dificultățile de înțelegere a limbajului receptiv asupra înțelegerii instrucțiunilor sarcinilor.

  • Vino la SANADOR și beneficiază de îngrijire medicală de performanță!

Testarea WISC-IV, WISC-V și WAIS-IV în context medical pentru dizabilități intelectuale și întârzieri psihice

WISC oferă o perspectivă asupra profilurilor cognitive ale copiilor care sunt fie intelectual supradotați, fie cu dizabilități intelectuale.

Analiza profilului cognitiv al copiilor cu dizabilități intelectuale este mai complexă din cauza diversității etiologiilor care pot contribui la această condiție. Dizabilitatea intelectuală poate rezulta din leziuni cerebrale dobândite sau din diverse afecțiuni genetice și congenitale, fiecare afectând dezvoltarea inteligenței într-un mod unic.

Copiii cu dizabilități intelectuale ușoare sau moderate tind să obțină cele mai bune performanțe la sarcini simple, cum ar fi Codarea, care necesită procesare și scanare minimă fără a se baza pe conceptualizare. Pe de altă parte, performanțele lor cele mai slabe sunt de obicei la sarcinile care se bazează pe cunoștințe dobândite, cum ar fi Vocabularul și Aritmetica.

Testarea IQ poate fi relevantă în diagnosticarea și gestionarea mai multor afecțiuni medicale și psihologice. Iată câteva exemple:

  1. Tulburări de învățare: Evaluarea IQ poate ajuta la identificarea discrepanțelor între capacitatea intelectuală generală și performanța academică, facilitând diagnosticarea tulburărilor de învățare, cum ar fi dislexia sau discalculia.
  2. Tulburări de dezvoltare: În cazuri precum tulburările din spectrul autist, testele IQ pot oferi informații despre punctele forte și slăbiciunile cognitive, ajutând la conturarea unui plan de intervenție personalizat.
  3. Deficiențe intelectuale: Testele IQ sunt esențiale pentru diagnosticarea deficiențelor intelectuale (cunoscute și ca dizabilități intelectuale), ajutând la stabilirea nivelului de funcționare și la planificarea suportului necesar.
  4. Leziuni cerebrale traumatice: Evaluarea IQ poate fi utilizată pentru a evalua impactul unei leziuni cerebrale asupra funcționării cognitive și pentru a ghida procesul de reabilitare.
  5. Tulburări neurodegenerative: În afecțiuni precum boala Alzheimer sau alte forme de demență, testele IQ pot ajuta la evaluarea declinului cognitiv în timp și la ajustarea tratamentului.
  6. Tulburări de sănătate mintală: În unele cazuri de schizofrenie, tulburare bipolară sau depresie severă, testarea IQ poate ajuta la înțelegerea modului în care acestea afectează funcționarea cognitivă și la adaptarea intervențiilor terapeutice.
  7. Epilepsie: În cazul pacienților cu epilepsie, testarea IQ poate ajuta la evaluarea impactului crizelor asupra funcției cognitive și la planificarea tratamentului.

Există mai multe tulburări genetice rare care pot fi asociate cu diverse grade de dizabilități intelectuale și alte simptome.

Aceste exemple ilustrează diversitatea și complexitatea tulburărilor genetice rare, fiecare având propriile caracteristici și provocări unice. Diagnosticul și gestionarea acestor afecțiuni necesită adesea o abordare multidisciplinară.

Testarea WISC-IV, WISC-V și WAIS-IV în context medical pentru ADHD

Scalele Wechsler sunt utile pentru evaluarea copiilor și adulților cu tulburare de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD), atât în prezența, cât și în absența tulburărilor de învățare. Studiile arată că profilurile cognitive ale acestor copii și adulți pot oferi informații valoroase pentru intervențiile educaționale și terapeutice, precum și informații pentru diagnostic.

Copiii cu ADHD, fără tulburări de învățare, tind să manifeste puncte forte în domeniile raționamentului verbal și perceptual, atâta timp cât problemele de atenție nu interferează semnificativ cu procesul de testare. Totuși, performanțele slabe la subtestele de Aritmetică, Codare și Codificare sunt adesea legate de cerințele acestor sarcini în ceea ce privește atenția, concentrarea și viteza, aspecte critice pentru această populație.

În cazul copiilor cu ADHD și tulburări de învățare, profilul este mai complex, din cauza diversității tulburărilor de învățare incluse în studiu. De exemplu, copiii cu tulburări de matematică pot avea un tipar de puncte forte și slăbiciuni diferit față de cei cu tulburări de citire. Această variabilitate poate face ca medierea scorurilor grupurilor să mascheze tiparele specifice fiecărui subgrup.

Copiii cu ADHD au tendința de a avea dificultăți cu memoria de lucru și viteza de procesare, ceea ce poate duce la scoruri FSIQ mai mici decât GAI. Studiile indică faptul că un procent semnificativ de copii cu ADHD și tulburări de învățare, precum și cei cu ADHD fără tulburări de învățare, obțin scoruri GAI mai mici decât FSIQ, sugerând un impact negativ al acestor dificultăți asupra abilităților intelectuale generale.

Subtestele de Codare și Căutare de Simboluri sunt frecvent utilizate pentru a evalua viteza de procesare, iar copiii cu ADHD tind să aibă performanțe mai slabe la Codare decât la Căutare de Simboluri. Acest profil de „puncte forte în raționamentul verbal și vizual și slăbiciuni în atenție, viteza de procesare și abilități grafomotorii” sugerează o bază neurologică pentru profilul ADHD, fiind observat la copii cu ADHD, tulburări de învățare și tulburări autiste, dar nu la cei cu tulburări psihiatrice, cum ar fi anxietatea și depresia.

Copiii cu ADHD și tulburări de învățare au arătat scoruri deosebit de scăzute la Secvențe de Litere și Numere, subliniind dificultățile în memoria de lucru auditivă și viteza de procesare. Subtestele de Aritmetică și Codare au produs efecte mari, sugerând o sensibilitate crescută la ADHD, probabil din cauza complexității cognitive mai mari decât Memoria Numerelor Secvențe de Litere și Numere.

Un motiv principal pentru administrarea WISC/WAIS în evaluarea pentru ADHD este că datele despre IQ și realizări academice pot contribui indirect la stabilirea diagnosticului. Acest lucru se datorează faptului că determinarea ADHD se bazează, în parte, pe documentarea severității deficienței.

De exemplu, incapacitatea unui copil de a dobândi abilități cognitive adecvate vârstei, în special în domenii cunoscute a fi cauzale în ADHD, cum ar fi memoria de lucru, poate fi dedusă din rezultatele evaluării IQ. Rezultatele IQ sunt, de asemenea, utile pentru a stabili prezența unei dizabilități de învățare sau a supradotării, care pot coexista cu ADHD, iar în cazul supradotării să mascheze pe o perioadă îndelungată simptomele, producând o întârziere în apariția simptomelor și a diagnosticului.

Ca parte a unei baterii mai cuprinzătoare, rezultatele testelor de inteligență pe sarcini și factori specifici, cum ar fi memoria de lucru și viteza de procesare, pot identifica tipare de slăbiciuni care, în combinație cu alte constatări ale evaluării, sunt implicate în sau explicative pentru simptomatologia ADHD. Aceste tipare se folosesc și pentru redactarea de către psihologul clinician a acomodărilor la examenele internaționale precum IB, SAT, IGCSE, A levels.

  • Alege SANADOR pentru servicii medicale personalizate. Programează-te la o consultație! 

Testarea WISC-IV, WISC-V și WAIS-IV în context medical pentru tulburări de învățare (dislexie, disgrafie, discalculie)

Copiii cu tulburare de citire tind să obțină cele mai bune rezultate la sarcinile care nu se bazează pe limbaj, cum ar fi subtestul de Codare. Pe de altă parte, copiii cu tulburare de matematică prezintă cele mai slabe performanțe la subtestul de Aritmetică, care este, de asemenea, un subtest problematic pentru copiii cu tulburare de citire. Acest lucru sugerează că subtestul de Aritmetică măsoară un spectru mai larg de procese decât abilitățile aritmetice singure.

Subtestul Codare este un punct forte pentru ambele grupuri, spre deosebire de copiii cu ADHD, la care acest subtest era printre cele mai slabe performanțe. Aceasta indică faptul că viteza de scanare și motorie nu sunt neapărat condiții prealabile pentru tulburările de învățare.

Când se analizează grupuri mai eterogene, cum ar fi copiii cu tulburări de citire și exprimare scrisă sau cei cu tulburări de citire, exprimare scrisă și matematică, rezultatele trebuie interpretate cu prudență. Deși ambele grupuri arată slăbiciuni la sarcinile bazate pe limbaj, Raționamentul Verbal a fost printre punctele lor forte. Diferențele mici între cele mai mari și cele mai mici scoruri sugerează că, dacă aceste tulburări ar fi analizate separat, ar putea apărea tipare diferite.

Există relații semnificative între funcționarea cognitivă/neuropsihologică și intervențiile academice, nu doar în ceea ce privește rezultatele academice, ci și schimbările în măsurile neuropsihologice și neurofiziologice. De exemplu, schimbările în funcționarea creierului după intervenție pot servi ca metodă pentru demonstrarea răspunsului la intervenție (RtI) în viitor. Studiile au arătat că abilitățile fonologice, executive și vizual-spațiale sunt predictive pentru copiii cu probleme de citire fonemică și ortografică și că acești copii răspund diferit la instruire. Acest lucru sugerează că deficitele la subtestele WISC legate de memoria de lucru sau viteza de procesare ar putea oferi informații specifice pentru a adapta intervențiile remediale fonemice sau ortografice.

  • Alege SANADOR pentru diagnostic prompt și tratament modern, cu rezultate bune pe termen lung!

Testarea WISC-IV, WISC-V și WAIS-IV în context medical pentru leziuni traumatice ale creierului

Scalele Wechsler sunt instrumente esențiale în evaluarea copiilor și adulților cu leziuni traumatice ale creierului și deficiențe motorii, oferind o perspectivă detaliată asupra impactului acestor afecțiuni asupra funcționării cognitive. Aceste grupuri sunt eterogene, variind în funcție de localizarea și severitatea leziunilor cerebrale, ceea ce face ca profilurile cognitive să fie diverse.

La copiii cu leziuni traumatice, cele mai mari scoruri la subteste sunt în domenii care sunt relativ bine păstrate, cum ar fi Cuburi, indicând faptul că abilitățile perceptuale pot rămâne intacte. Cele mai mici scoruri sunt în domenii care implică memoria de lucru, atenția și viteza de procesare, aspecte frecvent afectate de leziuni traumatice. Acest tipar reflectă adesea patologia corticală și subcorticală difuză, mai degrabă decât daunele focale sau localizate.

Testarea WISC-IV, WISC-V și WAIS-IV în context medical pentru măsurarea impactului afecțiunilor sistemice

Creierul în dezvoltare este deosebit de vulnerabil la influențele negative care apar în contextul bolilor sistemice, iar aceste influențe pot avea un impact semnificativ asupra funcționării cognitive. Multe boli sistemice sunt asociate cu deficiențe cognitive de la ușoare la moderate, care duc de obicei la o scădere de aproximativ 10 puncte în testele de coeficient de inteligență (FSIQ), deși unele boli pot provoca deficite mai mari. Aceste boli perturbă de obicei livrarea de substraturi critice necesare metabolismului cerebral.

De exemplu, hipoxia cronică ușoară este asociată cu deficiențe cognitive semnificative și poate apărea în afecțiuni precum leucemia limfoblastică acută, anemia falciformă, boli pulmonare, greutate mică la naștere și tulburări de respirație în somn. Similar, hipoglicemia cronică poate fi dăunătoare, mai ales la pacienții cu diabet zaharat sau malnutriție. Expunerea acută la toxine, fie din tratament, fie din patofiziologia bolii, contribuie la deficiențele cognitive în leucemia limfoblastică acută și intoxicația cu plumb.

Este benefic să se testeze copiii pentru deficiențe cognitive cât mai curând posibil după diagnosticarea unei boli cronice, pentru a stabili un punct de referință pentru evaluările ulterioare. Copiii cu deficiențe cognitive inexplicabile, în special la testele de raționament matematic, ar trebui evaluați pentru anemie, tulburări de somn sau alte cauze de hipoxie cronică. În multe cazuri, deficiențele de creștere și deficiențele cognitive sunt legate de o etiologie comună, astfel încât copiii cu deficiențe de creștere ar trebui să fie testați cognitiv. Expunerea la plumb crește riscul de deficiențe cognitive.

Relația dintre bolile de inimă și deficiențele cognitive la copii este mai puțin documentată decât s-ar aștepta, deoarece multe studii se concentrează pe impactul bolilor de inimă în contextul tulburărilor neurodezvoltative care afectează direct funcția cerebrală. Unele cercetări confirmă sechelele cognitive ale malformațiilor cardiace la copii născuți cu transpoziția de vase mari. Au fost observate deficiențe motorii și alte abilități, corelate cu severitatea acidozei și hipoxiei preoperatorii și durata timpului petrecut pe aparatul de bypass cardiac. Copiii care au suferit intervenții chirurgicale pentru corectarea transpoziției marilor artere au avut un IQ de performanță semnificativ mai mic decât IQ-ul verbal, deși ambele erau în intervalul normal.

Copiii cu leziuni cianotice prezintă deficiențe cognitive comparativ cu cei cu leziuni acianotice înainte de corecția chirurgicală a defectului cardiac. Chiar și după operație, copiii cu leziuni cianotice au arătat o deteriorare progresivă a performanțelor cognitive și au obținut scoruri semnificativ mai mici decât cei cu leziuni acianotice. Chirurgia cardiacă de succes nu normalizează funcția cognitivă, care poate fi afectată permanent de gradul de hipoxie caracteristic copiilor cu defecte cardiace congenitale.

Aceste informații au fost oferite de Psih. Andreea Mădălina Simion.

  • SANADOR dispune de tehnologie medicală de ultimă generație, pentru diagnostic avansat și tratament eficient. Programează-te!

Programează-te

Introduceți datele personale și vă vom contacta în cel mai scurt timp

SANADOR