Persoanele care sunt diagnosticate a avea cancer, de multe ori experimentează o gamă larga de emoții, precum si un sentiment de urgenta pentru a intra în tratament cat mai curand posibil. Cu toate acestea, alocarea timpului necesar pentru solicitarea unei a doua opinii legate de strategia terapeutica optima reprezinta o initiativa pozitiva si cat se poate de rezonabila.

Ce este a doua opinie?  

O a doua opinie este o revizuire a diagnsticului si respectiv a strategiei terapeutice propuse initial, de catre  un medic/ echipa medicala,  dintr-un alt centru medical. Cele mai valoroase second opinion sunt cele elaborate de medicii/echipele multidisciplinare ale centrelor medicale ce se ocupa cu predilectie de managementul pacientilor oncologici. Acestia vor solicita pacientilor documente pentru a evalua printre altele:

• raportul anatomo-patologic pentru a confirma diagnosticul si pentru a vedea daca s-au efectuat toate testele necesare pentru posibile indicatii de tratament molecular tintit

• rezultatul evaluarilor endoscopice

• rezultatele evaluarilor imagistice pentru corecta stadializare a bolii, date legate de conditia  fizică a pacientului

• planul de tratament propus si alte recomandari anterioare.

Cand trebuie solicitata o a doua opinie?

Elementul decisiv in maximizarea sanselor de succes terapeutic in cancer il reprezinta stabilirea strategiei terapeutice particulare fiecarui pacient oncologic. Este vorba de un complex de tratamente, apartinand mai multor discipline, in asa fel organizate, incat sa ofere maxim de benficiu respectivului pacient. De aceea ,toate ghidurile terapeutice recomanda cu strictete evaluarea initiala in cadrul unor comisii multidisciplinare oncologice. Trebuie mentionat ca, din multitudinea de terapii disponibile initial, doar o corecta secventiere poate oferi maximum de sanse de succes.

Nu de putine ori pacientii cauta sa obtina o a doua opinie abia dupa ce terapia initiala nu a dat rezultatele asteptate. Din pacate, pe masura ce boala  avanseaza, resursele terapeutice se epuizeaza, iar eventualele beneficii ale unei a doua opinii sunt considerabil diminuate.

Ce se poate obtine in urma unei a doua opinii?

  • Dupa cum s-a mentionat, resorturile solicitarii uneia doua opinii sunt in mare parte de natura psihologica. Diagnosticul de cancer  este infricosator pentru oricine. Imediat se naste dorinta ca pacientul se se incredinteze "celei mai bune echipe" care sa-i accorde maximum de sanse. Un aspect important pe parcursul tratamentului, il reprezinta increderea pe care pacientul trebuie sa o acorde medicilor curanti. De aceea, apare justificat ca pacientul sa depuna toate eforturile pentru a fi incredintat ca echipa aleasa merita toata increderea si pentru a obtine "linistea sufleteasca" necesara parcurgerii acelei incercari.
  • O alta perspectiva legata de tratamentul optim, elaborata de medici competenti, cunoscatori ai ultimelor progrese in domeniu si in centre ce poseda tehnologii de ultima ora. Cunoștințele noastre despre cancer si cum sa-l tratam se schimba rapid. In fiecare an, noile studii ofera o perspectiva care poate duce la un tratament mai eficient. Este adevarat ca in prezent accesul la informatie se face extrem de usor si ca orice medic interesat poate fi la curent cu noile descopriri in domeniu. Pe de alta parte, implementarea in parctica curenta a noilor tratamente cere un interval de timp absolut necesar pentru ceea ce se cunoaste a fi "a learning curve”. De aceea, este posibil ca unii medici sa fie mai reticenti in a recomanda unele medicamente cu care nu sunt inca familiarizati. De asemenea, este posibil ca unele centre, spre deosebire de altele, sa nu posede dotarile specifice pentru a incorpora tehnologiile recomandate a fi cele mai eficiente.
  • Un tratament administrat de o echipa multidisciplinara ce functioneaza in acelasi centru. Nu de putine ori, diversele modalitati terapeutice specifice oncologiei (chirugia, radioterapia, chimio/imunoterapia) sunt initiate in unitati care au la dispozitie numai una sau doua dintre procedurile mai sus mentionate. Pentru o comunicare mai buna intre diversi specialisti, cat si pentru a se putea lua decizii terapeutice cat mai rapide este preferabil ca intreg tratamentul multimodal sa fie administrat in acelasi centru medical. 

Cum se utilizeaza informatia obtinua in urma unei a doua opinii? 

Dupa cum s-a mentionat, solicitarea unei a doua opinii este un drept legitim si initiat cel mai adesea de catre pacient. Pe de alta parte, in masura in care a doua opinie este diferita de cea initiala, implementarea ei practica trebuie efectuatat de medicul/echipa care a propus-o si care trebuie sa-si asume intreaga  responsabilitate privind aplicarii ei. Nu este nici moral, nici medical corect ca o varianta terapeutica elaborata de un medic/echipa sa fie "impusa" unui alt medic/echipe, daca cei din urma exprima rezerve legate de oportunitatea unei astfel de optiuni.