Problemele existente sau aparute ulterior la nivelul aparatului vestibular prezinta un rol extrem de important in dezvoltarea si viata cotidiana a copilului. Copilul fara informatie vestibulara prezinta un retard in achizitiile motrice, achizitii ce il ajuta in gasirea reperelor si a diferitelor solutii pentru a-si construi propriul echilibru, a-si stabiliza vederea, respectiv intregul sau corp.

Vestibulul este un organ senzorial, centrul echilibrului, situat la nivelul urechii interne; el reprezinta un detector de miscari ale capului si ale pozitiei sale in momentul in care corpul se misca. Informatiile senzoriale care permit mentinerea echilibrului provin de la sistemele senzoriale (vizual, oculomotor, somestezic) dar in principal de la nivelul vestibulului care declanseaza o serie de reflexe. Sistemul echilibrului va integra toate aceste informatii de miscare si pozitie ale diferitelor parti ale corpului, permitand sa raspunda tuturor perturbarilor echilibrului nostru, voluntar sau involuntar, prin actiuni motrice adaptate la nivelul posturii (restaurarea echilibrului dupa un pas gresit) sau privirii (mentinerea privirii stabile chiar si cand ne intoarcem).

Studiile asupra functiei vestibulare au aratat ca daca nu exista informatie vestibulara sau copilul prezinta un deficit vestibular, aceasta poate fi cauza unui retard de achizitii a tuturor etapelor controlului postural si a mersului autonom dupa varsta de 20 de luni. Informatiile tratate de sistemul vestibular vor interveni in cele doua mari tipuri de reglare: acela de stabilizare a privirii in timpul miscarilor capului si acela de stabilire a trunchiului in conditii dinamice si statice. Pana cand un copil invata sa isi mentina capul, sa stea in picioare, sa isi mentina echilibrul fara sa cada in timpul primilor sai pasi, apoi sa efectueze tot felul de acrobatii, el are nevoie de informatii de miscare culese de aparatele sale vestibulare si de vedere pentru selectarea informatiilor cu privire la propriul corp.

O problema aparuta la una sau mai multe dintre aceste sisteme, se va rasfrange asupra echilibrului copilului si asupra starii sale de bine, acesta neavand inca abilitatea de a exprima verbal neregulile simtite. Fara o compensare eficace, copilului ii va fi greu sa reuseasca sa obtina anumite dobandiri: reprezentarea propriului corp si spatiul care il inconjoara, interactiunea si comunicarea, invatarea, lecturarea (reflectate in rezultatele scolare). Este foarte cunoscut ca acesti copii care prezinta deficite senzoriale, o reeducare precoce si adaptata le va permite sa castige un control postural si motor in limitele superioare ale normalului.

Cu ajutorul unui bilant postural senzorial si motor, prin teste vestibulare, echipa medicala va intocmi un plan de reeducare complet, cu stimularea senzorio-motorie, vestibulara, oculomotrica a copilului. Toate acestea vor fi realizate copiilor cu ajutorul parintelui si specialistului in posturologie si reeducare vestibulara, avand drept scop stimularea cerebrala pentru compensarea unor deficite si accelerarea dezvoltarii achizitiilor posturo-motrice. O alta afectiune declansata de sistemul vestibular la copii, pe care nu o putem omite deoarece este extrem de frecventa si de o importanta deosebita, este asa numitul "rau de transport" (masina, autocar, metrou, vapor) cu toata simptomatologia aferenta: senzatie de voma, stare de rau, transpiratie, lipsa de concentrare. In acest fenomen, un rol important il au parintii care au nevoie sa inteleaga eventualele precautii pentru a evita aparitia raului de transport in timpul deplasarilor cu masina. Ramona Pavel, fizioterapeut specializat in evaluarea functional-vestibulara, competenta in posturologia clinica (DIU) Dana Tanase, Kinetoterapeut, specializare in recuperare si reeducare motorie si somato-functionala, supraspecializare in reeducare vestibulara

SANADOR