Alimentatia in perioada verii - sfaturi si recomandari

"Alimentatia influenteaza mult evolutia si starea de sanatate a organismului. Aportul optim de substante nutritive asigura eliberarea energiei necesare desfasurarii proceselor vitale si contribuie la formarea substantelor active necesare pentru o desfasurare normala a proceselor metabolice. Pentru un stil de viata sanatos se recomanda o alimentatie rationala, echilibrata in raport cu necesitatile organismului, care pot varia in functie de diferiti factori precum starea fiziologica, varsta, conditiile mediului ambiant etc. Perturbarea acestui echilibru influenteaza negativ cresterea, dezvoltarea, starea de sanatate, dar si capacitatea de munca. Vara, pentru a facilita adaptarea organismului la conditiile de stres termic, este indicata o dieta usoara, care trebuie, insa, sa asigure in proportii optime tot necesarul nutritiv al organismului. Se pune accent pe consumul de lichide, pentru acoperirea pierderilor hidroelectrolitice prin transpiratie. De asemenea, este indicata o dieta bazata pe legume si fructe proaspete, datorita continutului lor crescut de apa, vitamine, saruri minerale si produsi cu functii antioxidante. Totodata, acestea contribuie si la aportul zilnic de carbohidrati si fibre alimentare. Cele mai recomandate legume si vegetale sunt rosiile, castravetii, spanacul, broccoliul, conopida, ardeii, dovleceii si vegetalele cu pastai. Acestea pot fi consumate atat preparate in ulei de masline, cat si proaspete sub forma de salate sau sucuri. Supele (supa de rosii, de castraveti si marar etc.) reprezinta un aliment optim in zilele de vara, fiind si foarte usor de preparat. Medicii recomanda si consumul fructelor, dintre care se poate opta pentru mere, pepene galben, pepene verde, piersici, caise, prune, pere, citrice sau kiwi. Acestea pot fi consumate ca atare sau sub forma de suc proaspat. Foarte indicate sunt si terciurile de cereale cu fructe, datorita digestiei usoare pe care o asigura, dar si cerealele integrale fara adaos de zahar si painea intermediara. Legumele si fructele reprezinta singura sursa de acid ascorbic din dieta, insa acesta poate fi cu usurinta distrus prin procesele de preparare termica. Laptele si derivatele sale, pe langa aportul proteic de inalta valoare biologica, contin si saruri minerale si, in special, calciu. Dintre produsele lactate este de preferat iaurtul probiotic, care ofera numeroase beneficii, precum scaderea gradului de intoleranta la lactoza, prevenirea si tratamentul diareilor cu rotavirus si stimularea dezvoltarii sistemului imunitar. De asemenea, se recomanda consumul de carne slaba (pasare, peste) fiarta, inabusita sau la gratar. Carnea de peste este mai usor de digerat decat carnea de la mamifere si pasari, deoarece nu contine tesut colagen fibros. In plus, ea are un continut scazut in grasimi si un continut mare de apa comparativ cu celelalte specii. Consumul de peste reprezinta o buna metoda de a reduce din alimentatie aportul de grasimi saturate si de a suplimenta aportul de acizi grasi o-3. Crustaceele (racul, homarul, crevetele) sunt bogate in substante proteice si contin o cantitate redusa de lipide. Continutul lor in saruri minerale este relativ bogat, in special in calciu si in magneziu. In ceea ce priveste continutul in vitamine, este de mentionat prezenta vitaminei A in carnea de crab si cea a vitaminelor din grupul B in carnea crustaceelor, in general. Nu este indicat consumul de alimente grase: carnea grasa, mezelurile, produsele ce contin grasimi hidrogenate etc. De asemenea, nu se recomanda consumul produselor de cofetarie si patiserie. In plus, pentru o hidratare cat mai usoara a tesuturilor, lichidele ar trebui consumate la temperatura camerei. Se recomanda un aport zilnic de minim doi litri de lichide si, in special, de apa plata, iar pentru persoanele active, ce desfasoara o activitate intensa, se recomanda chiar de la trei pana la cinci litri pe zi. De asemenea, se pot consuma ceaiuri slab indulcite, din plante medicinale aromate (coriandru, iasomie, rozmarin, ceai rosu, ceai verde, ceai negru etc.) sau chiar amare (cicoare, anghinare). Nu este indicat consumul de alcool, deoarece favorizeaza deshidraterea. Sunt de evitat si bauturile cu un continut ridicat de cofeina sau zahar, precum sucurile racoritoare carbogazoase, din cauza efectului diuretic. Se recomanda consumul exclusiv de alimente proaspete, in termen de valabilitate, din magazine ce dispun de instalatii frigorifice functionale pentru conservarea lor. Acestea, se vor transporta, de preferat, in genti termoizolante, scurtandu-se pe cat posibil timpul de expunere la temperaturi crescute. Este de evitat consumul alimentelor usor perisabile." Dr. Larisa Pandia, Medic Specialist Diabet Zaharat , Nutritie si Boli Metabolice, Specialist Endocrinologie, Sanador Clinica Baneasa Park