Tipuri de teste în evaluarea pentru ADHD
Există multiple tipuri de chestionare pentru evaluarea ADHD, unele putând fi utilizate de părinți sau profesori. Cel mai frecvent test este examinarea de tip interviu conform DSM-5 sau chestionare de evaluare comportamentală (Testul Conners 3, BASC-3, ADHD Rating Scale-IV sau 5 etc). Răspunsul la interviu sau chestionar este cuantificat și în funcție de numărul de criterii îndeplinite sau scorul obținut se poate pune diagnosticul tulburării prin deficit de atenție.
Testele neuropsihologice sunt examinări mai complexe, în care sunt evaluate atenția și memoria (Testul Conners CPT, Testul TOVA, Evaluarea IQ cu scalele Wechsler, testare NEPSY-II). Observația directă a copilului este o altă metodă de evaluare a ADHD, ce se poate desfășura în cabinetul medical.
Deși testele neuropsihologice și observația directă a copilului nu stabilesc direct diagnosticul de ADHD, ele sunt componente esențiale ale unei evaluări complete și oferă informații cruciale pentru înțelegerea profilului cognitiv și comportamental al copilului. Scalele Wechsler de evaluare a inteligenței (ex: WISC-V - Wechsler Intelligence Scale for Children, Fifth Edition și WISC-IV) oferă un profil detaliat al abilităților cognitive, incluzând înțelegerea verbală, raționamentul vizuo-spațial, raționamentul fluid, memoria de lucru și viteza de procesare.
Deși un scor global al IQ-ului nu este diagnostic pentru ADHD, un profil discret al scorurilor subtestelor (e.g., scoruri inferioare la subtestele de memorie de lucru sau viteză de procesare) poate fi frecvent observat la indivizii cu ADHD și poate sublinia necesitatea unor intervenții specifice. De asemenea, ajută la excluderea unei dizabilități intelectuale ca explicație primară a dificultăților școlare sau comportamentale.
NEPSY-II (A Developmental Neuropsychological Assessment, Second Edition) este o baterie cuprinzătoare ce evaluează multiple domenii cognitive și neuropsihologice, inclusiv atenția și funcțiile executive (planificare, organizare, flexibilitate cognitivă, inițiere), limbajul, memoria și învățarea, procesarea vizuo-spațială, percepția socială și funcțiile senzorio-motorii. Această evaluare extinsă permite identificarea unor deficite specifice comorbide (ex: tulburări specifice de învățare, tulburări de coordonare motorie) sau a altor condiții neurodezvoltamentale, esențiale pentru o înțelegere holistică și pentru un plan terapeutic personalizat.
-
Vino la SANADOR pentru investigații avansate, esențiale în stabilirea unui diagnostic rapid și precis!