Testarea psihologică pentru tulburări de învățare

Tulburările specifice de învățare reprezintă un grup de tulburări clasificate în DSM-5 în categoria tulburărilor de neurodezvoltare. În cadrul SANADOR, se poate realiza evaluarea complexă neuropsihologică pentru dislexie, disgrafie, disortografie și discalculie.

Când apelăm la această evaluare?

Pentru a apela la acest proces complex de evaluare, copilul trebuie să fie minimum în clasa a II-a pentru dislexie și disgrafie și minimum în clasa a III-a pentru discalculie și disortografie, dar maximum în clasa a VIII-a. Acest prag minim pentru dislexie și disortografie (clasa a II-a) este necesar deoarece elevul trebuie să aibă suficient timp parcurs pentru automatizarea deprinderii de citire. Disortografia și discalculia se pot diagnostica începând cu clasa a III-a.

Criteriile care determină apelarea la o astfel de evaluare:

  • Citire cu erori sau într-un ritm lent sau cu efort;
  • Dificultăți în înțelegerea textelor citite;
  • Dificultăți în scrierea ortografică a cuvintelor;
  • Dificultăți în exprimarea în scris;
  • Dificultăți ale simțului numeric, ale memorării faptelor aritmetice, realizarea deficitară a calculelor.

Ce presupune evaluarea psihologică?

            Copilul va parcurge, pe durata a trei ședințe, o testare standardizată conform recomandărilor internaționale.

Ședința 1: Testarea inteligenței cu Scala Wechsler de Inteligență pentru Copii (WISC-IV)

Tulburările de învățare reprezintă modalități speciale de prelucrare a informației, astfel că este nevoie de un IQ minim 85, deoarece nu trebuie să fie prezente dizabilități intelectuale sau intelect liminar. Se utilizează WISC-IV nu doar pentru a determina coeficientul de inteligență, ci și pentru analiza de discrepanță între rezultatele subtestelor. Sunt foarte importante și performanța privind viteza de procesare și memoria de lucru, precum și profilul ACID (Aritmetică, Codare, Informații și Digit span – memoria numerelor, în limba română) și profilul SCAD (Symbol search – căutare de simboluri, Coding – Codare, Arithmetic – Aritmetică și Digit span – memoria numerelor). Această ședință durează aproximativ 2 ore.

Ședința 2: Testarea neuropsihologică aprofundată NEPSY

A doua ședință de testare urmărește evaluarea funcțiilor cognitive implicate în citit, scris și calcul. Informațiile utilizate sunt obținute pentru a realiza un profil cognitiv și pentru diagnosticul diferențial.

Pentru că ședința durează trei ore, copilul parcurge următoarele probe, atent selecționate în funcție de motivul evaluării și vârsta sa:

  • Subteste NEPSY de atenție și funcții executive, limbaj și memorie, care au legătură directă cu tulburările de învățare, conform cercetărilor din domeniu (procesare fonologică, numire rapidă, înțelegere, fluență verbală, concentrare, memorie vizuală și auditivă);
  • Testul de atenție d2;
  • Probe de reproducere a ritmurilor;
  • Bateria Memoriei de Lucru (BML);
  • Probe de orientare spațială și de coordonare: lateralitate, orientare stânga-dreapta;
  • Probe perceptive Frostig (DTVP-2), Beery VMI (Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration);
  • Probe pentru flexibilitatea categorizării, calcul matematic, raționament matematic, percepția formei, rapiditatea în reacții, evaluarea abilității generale de învățare, aptitudini spațiale.

Ședința 3: Testarea cu DDE-2

Bateria pentru evaluarea dislexiei și a disortografiei de dezvoltare reprezintă primul instrument oficial din România și oferă posibilitatea de testare a eficienței trecerii de la grafem izolat la fonem, a citirii de cuvinte și non-cuvinte, alături de probe de alegere a cuvintelor omofone și non-omografe pentru evaluarea capacității de recunoaștere a cuvintelor și probe de scriere prin dictare.

Examinarea emoțională și comportamentală

Adițional acestor ședințe, se va urmări și obținerea unor informații despre emoții și comportamente, măsurate prin câteva scale completate de copil și de părinte acasă. Scalele sunt necesare și pentru diagnosticul diferențial și sunt alese în funcție de vârsta copilului:

  • Screening psihiatric CSI-4, ASI-4, APS:SF;
  • Profilul MASC pentru anxietate;
  • Scala Spence de anxietate pentru școlari;
  • Scala de evaluare a comportamentelor disruptive;
  • Scalele Endler de evaluare multidimensională a anxietății ca stare și trăsătură;
  • Chestionar de evaluare a strategiilor de învăţare (SMALSI).

Cum pot face o programare?

Pentru a beneficia de această evaluare, solicitați în Call Center programări pentru WISC-IV (2 ore), testare neuropsihologică NEPSY (3 ore) și testare DDE-2 (1 oră). Ordinea acestor programări nu are importanță, astfel că vă puteți programa în funcție de disponibilitatea din program. Psihodiagnosticul este realizat doar la sfârșit, când sunt adunate toate informațiile.

În cazul în care nu știți sigur dacă această evaluare este potrivită, vă puteți programa pentru screening psihiatric ECI-4, CSI-4, ASI-4 (3–18 ani), urmând ca apoi să se stabilească protocolul de evaluare.

Introduceți datele personale și vă vom contacta în cel mai scurt timp

SANADOR