Evaluarea ADHD la adult cu interviul DIVA-5

Viața poate fi un act de echilibru pentru orice adult, dar, dacă te simți constant întârziat, dezorganizat, uituc și copleșit de responsabilitățile tale, este posibil să ai tulburare de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD). ADHD afectează mulți adulți, iar varietatea sa mare de simptome frustrante poate împiedica totul, de la relațiile tale până la carieră.

Deși nu există un singur test medical sau genetic pentru a depista ADHD, o evaluare diagnostică se realizează în echipa medic psihiatru – psiholog clinician. Diagnosticul de ADHD se poate pune și la adult de către medicul psihiatru, în baza unui consult și a rezultatelor evaluării psihologice.

Diagnosticul de ADHD este determinat pe baza numărului și severității simptomelor, a duratei acestora și a gradului în care aceste simptome provoacă afectări în diverse domenii ale vieții, cum ar fi școală, acasă, loc de muncă, relațiile de prietenie sau familie. În procesul de diagnostic este necesar să se stabilească dacă aceste simptome sunt cauzate de alte afecțiuni sau sunt influențate de afecțiuni coexistente.

Ghidul National Institute for Health and Care Excellence (NICE) pentru ADHD recomandă diagnosticarea pe baza:

  • unei evaluări clinice și psihosociale complete a pacientului, ce trebuie să includă discuții despre comportament și simptome în diferite domenii din viața de zi cu zi;
  • unui istoric complet al dezvoltării și a unui examen psihiatric;
  • observații ale aparținătorului;
  • examinarea statusului mental al persoanei.

Cum știu dacă am nevoie de o evaluare pentru ADHD?

Majoritatea adulților în căutarea unei evaluări se confruntă cu probleme semnificative într-unul sau mai multe domenii de viață. Următoarele sunt câteva dintre cele mai frecvente probleme:

  • performanță scăzută sau fluctuantă la locurile de muncă;
  • pierderea sau renunțarea frecventă la locuri de muncă;
  • performanțe slabe în carieră sau în mediul academic;
  • distragere ușoară;
  • capacitate scăzută de a urmări firul conversațiilor;
  • capacitate slabă de a gestiona responsabilitățile de zi cu zi, cum ar fi îndeplinirea treburilor casnice, sarcini ce țin de întreținerea casei, plata facturilor sau organizarea lucrurilor;
  • probleme în relații datorate nerealizării unor sarcini;
  • uitarea lucrurilor și a aspectelor importante și o incapacitate de prioritizare;
  • supărări ușoare asupra unor lucruri minore;
  • stres și îngrijorări cronice din cauza neîndeplinirii obiectivelor și responsabilităților;
  • sentimente cronice și intense de frustrare, vinovăție sau vină;
  • dificultăți la nivelul acceptării criticilor și a respingerii;
  • hiperfocus pe un anumit subiect sau legat de o anumită abilitate, care poate fi benefic sau poate influența negative aspecte din viața de zi cu zi;
  • procrastinare crescută.

Modelul lui Russel Barkley utilizat pentru a ghida evaluarea de la SANDOR presupune că simptomele ADHD sunt o manifestare a unei perturbări a cel puțin a unor funcții executive legate de regiunile frontale ale creierului. Presupunerea este că perturbarea de bază în ADHD este rezultatul unui control slab asupra funcțiilor executive. În acest model, principalele caracteristici ADHD, neatenția, impulsivitatea și hiperactivitatea sunt considerate o reflexie a problemelor legate de controlul și managementul comportamentului. Perturbarea atenției nu este considerată rezultatul unei incapacități de a participa, ci mai degrabă o abilitate redusă în sarcinile executive de a distribui în mod adecvat atenția, de a o susține asupra stimulilor adecvați și de a o schimba pe măsură ce sarcina se schimbă. Impulsivitatea nu este considerată un rezultat dintr-o incapacitate dea controla acțiunile, ci din tulburări în determinarea momentului în care ar trebui emise acțiuni și în controlul forței și secvențierii acțiunilor respective. Hiperactivitatea nu este rezultatul unei acțiuni excesive, ci o perturbare în sarcina executivă de a controla excitația și nivelul de activare pentru situație.

Ce cuprinde evaluarea?

Acest proces durează 3 ore și este format din interviu clinic specific pentru diagnosticul ADHD la adult, testare a unor funcții cognitive (atenție, memorie, funcții executive) și completare separat de programare a unui pachet de instrumente clinice pentru obținerea unui profil complet despre anxietate, simptome depresive, tulburări de personalitate, mecanisme de coping.

DIVA-5 este un interviu clinic structurat creat pentru a obține informații suplimentare despre simptomele pacientului pentru diagnosticul ADHD la adult. În vederea realizării interviului, se vor evalua simptomele, cursul și nivelul afectării asociate în copilărie într-o modalitate retrospectivă. Pentru acest proces este utilă și prezența unui aparținător care a cunoscut pacientul în copilărie, pentru a completa informațiile primite de la acesta.

Screening PDSQ sau CASE-SF: pentru principalele simptome psihiatrice pentru comorbidități, scală aleasă în funcție de vârsta pacientului.

E-MAS și SAS: pentru măsurarea anxietății ca stare și trăsătură.

SACS și CERQ: pentru a identifica mecanismele de a face față problemelor relaționate cu ADHD.

YSQ-3: identificarea unor scheme cognitive dezadaptative care predispun la dezvoltarea problemelor emoționale și comportamentale.

PCF: pentru diagnosticul diferențial al tulburărilor de personalitate conform DSM-5.

Pentru evaluarea neuropsihologică a atenției, memoriei și a funcțiilor cognitive se utilizează probe cu licență validate pe populația României precum d2, PON, Flanker, BVRT, ROCF, Stroop, WCST teste TPO (atenție, timp de reacție, memorie de lucru) la care se adaugă proba BRIEF-A cu adaptare proprie nepublicată.

După finalizarea completării scalelor, se redactează raportul complet necesar la consultul de psihiatrie pentru diagnostic. În vederea completării scalelor, pacientul are posibilitatea de a opta pentru varianta online anonimă și securizată prin platforma TPO sau creion-hârtie. Testarea cognitivă se realizează în cabinet în timpul programării.

SANADOR