Cum sa ne bucuram de Sarbatorile Pascale fara grija suferintelor gastrice?

Inainte de toate, nu trebuie sa uitam cuvintele de baza: moderatie si echilibru. Fie ca optam pentru o alimentatie de post sau nu, sa ne gandim in primul rand ca facem asta pentru noi, pentru sanatatea si fericirea noastra.

Postul. Tot ceea ce trebuie sa facem este sa evitam excesul carbohidratilor: paine, paste fainoase si cartofi care, desi sunt alimente necesare, trebuie consumate cu masura. Pe langa carbohidrati, este important sa includem in alimentatie fructe, legume (cele mai sanatoase sunt cele crude sau cele gatite in aburi) si grasimi. Sa fim atenti sa suplinim lipsa grasimilor animale cu grasimi vegetale, tinand cont de faptul ca putem consuma uneori si carne de peste.

Salatele de legume asezonate cu uleiuri vegetale (de masline, de rapita) sunt preparate sanatoase, cu un aport insemnat de nutrienti si, in plus, respecta rigorile alimentatiei de post. In lipsa proteinelor animale putem consuma leguminoase precum fasolea, soia, mazarea si lintea, care reprezinta bune alternative din punct de vedere al echilibrului nutritional ale preparatelor pe baza de carne, intrucat acestea au continut echilibrat de aminoacizi.

Tofu si bauturile din soia sunt satioase, bogate in proteine si calciu si sarace in grasimi si zaharuri. Tofu poate fi consumat in salate sau intr-o supa crema de legume. Despre legume vorbim doar la superlativ! Cu cat mai multe si mai colorate, cu atat mai bine; la orice masa in salate, ciorbe si supe, tocanite, zacusca, avand grija la cantitatea de grasime folosita - dozarea uleiului de masline se face cu lingurita.

Masa de Pasti. Drobul, friptura de miel, porc, curcan la cuptor asezonata cu sosuri si garnituri… Sunt doar cateva din bunatatile pe care le gasim la masa de Pasti. Orice mancare gustoasa trebuie sa contina grasimi, pentru ca ele sunt cele care dau acea savoare speciala.

Mesele traditionale romanesti de sarbatori presupun mancaruri pline de arome, dar nu tocmai prietenoase cu secretia biliara, pancreatica si cu functionarea hepatica. Ele ingreuneaza metabolismul si pot duce la indigestie sau chiar pancreatite. Este recomandat sa incepem consumul alimentelor cu portii mici (mai ales daca am postit anterior), sa alegem nu cel mai gras fel de carne si sa indepartam pe cat posibil grasimea vizibila. Si acum (ca si in post) este incurajat consumul de legume.

Fructele se consuma cu 1 ora inainte sau dupa masa. Ideal ar fi ca alimentele sa fie preparate la cuptor, la gratar, la aburi sau prin fierbere si sa evitam pe cat posibil alimentele prajite deoarece si asa produsele traditionale de Pasti sunt mai greu digerabile de catre sistemul digestiv.

Oua? Putem ciocni oricate, dar sa ne rezumam la consumul de maxim 2 oua/zi. Acestea sunt foarte sanatoase datorita continutului lor de grasimi bune, vitamina B1, B2, lecitina si alti acizi esentiali, insa consumate in exces pot ingreuna digestia. Sa nu uitam ca, pe langa ouale consumate zilnic, mancam si alte alimente in aceasta perioada care contin oua precum prajituri, pasca, drob etc.

Alcool. Excesul de bauturi alcoolice combinat cu mesele copioase si grase pun in dificultate ficatul, pancreasul si secretia biliara. Incercati sa reduceti consumul de alcool pe cat de mult posibil si sa beti suficient de multa apa pentru a va hidrata - minim 2 litri/zi. Iar daca vinul rosu nu poate lipsi de la masa de Pasti, combinat cu apa minerala este mult mai usor de metabolizat de organism. De evitat amestecul de diferite tipuri de bauturi alcoolice intre ele.

Miscare? Desigur! Mesele traditionale in familie alaturi de cei dragi aduc invariabil un aport suplimentar de calorii. Daca vom avem si zile insorite dupa Sarbatorile Pascale, o plimbare lejera, mersul cu bicicleta, trotineta sau utilizarea aparatelor de fitness din parcuri sunt un inceput bun pentru a scapa de caloriile nedorite. Pentru iubitorii sportului in apa, jumatate de ora de inot la intensitate medie arde peste 200 de calorii, cat 45 de minute de sport pe uscat, caci presiunea apei face orice miscare mai dificila. In plus, este un excelent exercitiu cardio, stimuland circulatia sanguina si tonifiind musculatura, in special a bratelor si a abdomenului.

Informatiile sunt oferite de dr. Silviu Banateanu, Medic specialist Medicina de Familie si Medic specialist Gastroenterologie, Spitalul Clinic Sanador.