10 alimente care te ajuta sa invingi oboseala

1. Cafeaua si ceaiul negru. Cofeina care se gaseste in ambele blocheaza receptorii de adenozina urmata de cresterea de AMPc si de  eliberarea de neurotransmitatori (noradrenalina, dopamina si serotonina). Astfel se produce excitatie la nivelul SNC si inhibarea somnului.

2. Mierea si polenul crud. Mierea contine 70 pana la 80% glucide cu absorbtie rapida (glucoza si fructoza) care prin metabolizare elibereaza energie. Poate fi combinata cu cafea, ceai, suc de lamaie sau suc de catina.

Polenul crud este un aliment revitalizant complet. Contine aproximativ 24% proteine, 27% glucide, 4.8% lipide, 10% apa. 30 gr. de polen crud asigura integral doza de provitamina A, E, P, B8. Din punct de vedere al mineralelor, contine Zn si Seleniu (1 lingura de polen asigura mai mult decat doza zilnica de seleniu).

3. Ciocolata neagra cu 70-85% cacao. Contine numeroase minerale (Cu, Mn, Zn si Seleniu), antioxidanti (polifenoli si flavone) precum si substante stimulante precum cafeina si teobromina.

4. Fructele. Toate fructele contin glucide si vitamine. Dintre ele, sucul de catina contine cea mai mare cantitate de antioxidanti, precum vitamina C si beta caroten (mai mult decat se gaseste in morcovi). Combinat cu mierea, devine un supliment important de energie.

Avocado este de departe fructul care contine cantitatea cea mai mare de energie (160kcal la 100gr.), datorita continutului mare in grasimi sanatoase de tipul omega3. Combinat cu patrunjel, usturoi si rosii (pasta de guacamole) se obtine un aliment gustos si cu proprietati importante pentru sanatate.

5. Nucile si semintele crude. Contin intre 530 si 650 kcal/100gr. datorita unor cantitati importante de grasimi sanatoase (Omega 3, 6). Nucile, semintele de in si de chia contin cea mai mare cantitate de Omega 3. Nucile de Brazilia au cel mai mare continut de Seleniu (mineral care are proprietati antioxidante). Migdalele, caju-ul si semintele de dovleac sunt o sursa importanta de Fe si Zinc.

6. Toate legumele si in special cele verzi, cosumate in salate, prin continutul mare de vitamine (A, C, K si folat), minerale, clorofila si proteine vegetale ajuta la hranirea si curatarea sangelui. Vitamina K din legume ajuta la cresterea activitatii cerebrale si poate ameliora depresia. De exemplu, 3 cani de rucola de exemplu asigura necesarul de vit K.

7. Leguminoasele de tip fasole, linte, mazare si naut (principalul ingredient din humus) au continut important de proteine si glucide precum si de vitamine, minerale (Mg si potasiu) si fibre.

8. Laptele, iaurtul, sana, kefirul si branza de vaci sunt alimente complete. Contin Ca, Mg, lipide, glucide, proteine si robiotice si ajuta la sanatatea osoasa si digestiva.

9. Orezul Basmati este o sursa de energie deoarece abunda in carbohidrati. Contine minerale de tipul Seleniu si Mg, precum si vitamine din grupul B (B1, B2, B3, B6).

10. Painea integrala sau de secara, cerealele integrale si pastele integrale sunt o alternativa mai buna decat painea alba si pastele albe, deoarece eliberarea de glucide se face mai lent si stimularea secretiei de insulina (hormon anabolizant) este mai scazuta.

Informatiile sunt oferite de dl. dr. Dan Anton Enculescu, Medic primar Diabet, Boli Nutritie si Metabolice.