Testări pentru acomodări la examenele IB, SAT, GCSE, A levels

Ce este testarea pentru acomodări la examene

Testarea pentru acomodări la examenele IB (International Baccalaureat), SAT, GCSE, A levels este utilă pentru elevii cu diagnostice medicale, pentru că aceștia să beneficieze de modificări ale condițiilor de examinare, după principiul egalității de șanse. SANADOR asigură acces la teste pentru acomodări la examene, asigurate de psihologi clinicieni cu experiență, în cadrul consultației de psihologie.

Sistemele educaționale internaționale oferă elevilor cu diferite diagnostice medicale (ADHD, autism, anxietate, depresie, dislexie, disgrafie, discalculie etc) drepturi să participe la examenele respective primind modificări ale condițiilor de examinare, după principiul egalității de șanse.

Aceste acomodări la examene sunt implementate strict pentru a asigura egalitatea de șanse elevilor care se confruntă cu diagnostice medicale, dizabilități sau nevoi educaționale speciale. Scopul nu este de a oferi un avantaj, ci de a neutraliza dezavantajul substanțial cauzat de afecțiunea elevului.

Testele pentru acomodări la examene sunt disponibile la Clinica SANADOR Victoriei corp A

Prin urmare, ele permit elevilor să demonstreze în mod corect și echitabil cunoștințele și abilitățile dobândite, asigurând astfel că rezultatele examenului reflectă performanța lor academică reală, fără a fi distorsionate de obstacolele fizice sau psihologice.

Un raport al evaluatorului trebuie să stabilească faptul că elevul are o afectare semnificativă și pe termen lung. De exemplu, un candidat eligibil pentru timp suplimentar ar trebui să demonstreze scoruri sub medie la viteza de scriere, citire, înțelegere a lecturii sau procese cognitive, indicând că lucrează într-un ritm mai lent decât colegii săi.

Această evaluare trebuie să fie confirmată de rapoarte din partea unui psihologului clinician și a profesorilor, furnizând dovezi că acesta este, într-adevăr, modul normal de lucru al candidatului.

Pentru a primi aceste modificări numite acomodări, elevii trec printr-o serie de testări clinice standardizate, în urma cărora psihologul emite un raport complex de evaluare și recomandă în funcție de scorurile standard ce acomodări sunt necesare la examene. Aceste testări se utilizează pentru examenele IB (International Baccalaureat), SAT, GCSE, A levels.

Teste pentru acomodări la examene la SANADOR

Testarea conține ședințe multiple în limba engleză, pentru a se obține informațiile necesare elaborării raportului și a recomandărilor specifice. Pentru stabilirea diagnosticului medical este necesară o consultație la medicul specialist de psihiatrie pediatrică, neurologie pediatrică, după caz, în funcție de afecțiunea medicală.  

Pentru a accesa aceste testări (IB, SAT, IGCSE, A levels), vă rugăm să solicitați telefonic un consult inițial. Această ședință preliminară, efectuată cu elevul și familia, îi va permite psihologului să stabilească protocolul de evaluare ulterior necesar, în funcție de simptome și diagnostice.

Psihologul clinician va utiliza o varietate de instrumente de evaluare, selectate pe baza nevoilor individuale ale studentului și a cerințelor specifice ale examenelor. Acestea pot include, dar nu se limitează la:

  • Scala de Inteligență Wechsler pentru Copii (WISC-V) pentru elevii cu vârsta cuprinsă între 6 și 16 ani și Scala de Inteligență Wechsler pentru Adulți (WAIS-IV): măsoară abilitățile cognitive, cum ar fi raționamentul verbal, raționamentul perceptiv, memoria de lucru și viteza de procesare.
  • Wechsler Individual Achievement Test (WIAT-4): Evaluează abilitățile academice în domenii precum citirea, scrierea, ortografia și calculul matematic.
  • Scale de evaluare comportamentală: Utilizează chestionare și interviuri pentru a evalua problemele comportamentale și emoționale, cum ar fi simptomele ADHD, anxietatea și depresia (BASC-3, ASEBA)
  • Alte teste standardizate: Pot fi utilizate teste suplimentare, pentru a evalua domenii specifice de îngrijorare, cum ar fi memoria, atenția, funcțiile executive sau procesarea limbajului (spre exemplu NEPSY-II, CELF-5)
  • Alege SANADOR pentru servicii medicale personalizate. Programează-te la o consultație! 

International Baccalaureate (IB)

Pentru a menține relevanța și acuratețea clinică a informațiilor care stau la baza solicitărilor de aranjamente de acces, organismele de examinare impun o strictă cerință de valabilitate: Toate rapoartele psihologice și/sau medicale trebuie să fie efectuate și datate în decursul a trei ani anteriori examenului vizat.

Această regulă este necesară, deoarece asigură că datele de evaluare reflectă situația actuală și „modul normal de lucru” al elevului. Deoarece dificultățile de învățare și afecțiunile pot evolua sau se pot schimba în timp, un raport mai vechi de trei ani este considerat depășit și nu mai poate justifica necesitatea acomodărilor solicitate la examen, care trebuie să fie bazate pe o evaluare cât mai recentă și relevantă clinic.

IB pune la dispoziție un set cuprinzător de acomodări pentru a răspunde nevoilor diverse ale candidaților. Gama de suport începe cu timpul suplimentar, acordat în procente variate (10%, 25%, 50%), cu ajustări specifice pentru examenele orale, probele de înțelegere prin ascultare și testele de matematică.

Pe lângă pauzele de odihnă și facilități administrative (extinderi ale termenelor de predare și reluări suplimentare în cazuri excepționale), IB oferă modificări substanțiale ale mediului și materialelor: examene pe ecran modificate, ajutoare vizuale și auditive (fără Bluetooth), descrieri ale imaginilor și adaptări pentru daltonism.

Suportul direct al candidaților este asigurat prin intervenție umană (un cititor, un scrib, sau o persoană desemnată pentru numirea culorilor) și prin utilizarea intensivă a tehnologiei de asistență, incluzând procesoare de text, software de recunoaștere a vorbirii, calculatoare vorbitoare (talking calculator), instrumente precum graphic organizer și transcrieri.

În final, acomodările se extind și la mediul de examinare, permițând camere separate, iluminat special, căști de anulare a zgomotului și mobilier adaptat, asigurând astfel că fiecare elev poate susține examenul în condiții de egalitate și echitate.

SAT (College Board)

College Board analizează și aprobă cererile de acomodări necesare studenților cu dizabilități documentate, oferind o gamă variată de ajustări menite să asigure echitatea în timpul testării.

Timp suplimentar

Candidații aprobați pentru timp suplimentar (până la o dată și jumătate, dublu sau mai mult) au opțiunea de a trece la secțiunea următoare a testului înainte ca timpul suplimentar să expire integral, odată ce timpul standard de testare s-a încheiat.

Solicitările pot varia în funcție de secțiune:

  • Secțiuni vizate: Citire (Reading), Matematică (Math), Scriere (Writing), Ascultare (Listening), Vorbire (Speaking).
  • Regulă: Timpul suplimentar nu este necesar pentru fiecare secțiune, dar studenții aprobați pentru timp suplimentar la Citire vor primi automat timp suplimentar pentru toate secțiunile care necesită citire.
  • Durată standard (SAT/PSAT): 2 ore și 14 minute (64 min. Citire/Scriere; 70 min. Matematică).
  • Durată cu 50% timp suplimentar: 3 ore și 22 de minute (96 min. Citire/Scriere; 106 min. Matematică).
  • Durată cu 100% timp suplimentar: 4 ore și 28 de minute (128 min. Citire/Scriere; 140 min. Matematică).

Pauze

Deși testele College Board includ pauze programate, studenții cu anumite dizabilități documentate (medicale sau fizice, sau ADHD) pot solicita pauze suplimentare sau mai lungi pentru a lua medicamente, a testa glicemia, a se odihni sau a folosi toaleta. Pauzele suplimentare trebuie solicitate specific, la fel ca permisiunea de a mânca sau a lua medicamente.

Tipuri de pauze:

  • Pauze extra (Extra breaks): De lungime standard (de obicei 5 minute), acordate la ore prestabilite.
  • Pauze extinse (Extended breaks):Mai lungi ca durata standard, acordate la ore prestabilite.
  • Pauze la cerere (Breaks as needed): Acordate cel mai adesea pentru anumite condiții medicale; nu sunt contorizate ca timp de testare.

Acomodări de citire și vizuale

Sunt destinate studenților cu deficiente de vedere sau dizabilități severe de citire. Pentru citirea lentă, se recomandă mai degrabă timpul suplimentar.

Exemple: Text-to-Speech (Text în Vorbire), Cititor Uman (Human Reader), Braille, Desene cu linii în relief (pentru a fi utilizate cu cititor de ecran), Caiet de testare cu caractere mari (doar pentru examene pe hârtie) sau Dispozitiv de mărire (electronic sau non-electronic).

Înregistrarea răspunsurilor

Aceste acomodări sunt oferite pentru dizabilități vizuale, dizabilități fizice care afectează capacitatea de a scrie și disgrafie.

Exemple: Dictare/Vorbire la Text (Speech to Text), Scriitor/Scrib, sau utilizarea unui computer pentru procesarea textului (word processing). Acestea nu sunt adecvate doar pentru scris de mână ilizibil sau abilități slabe de tastare, decât dacă afectarea este rezultatul unei condiții de dizabilitate. Pentru examenele digitale (SAT, PSAT, AP), examenul este oricum bazat pe calculator.

Tehnologie de Asistență

Studenții care necesită tehnologie de asistență trebuie să solicite fiecare dispozitiv sau software separat. Această categorie se aplică pentru dizabilități de învățare, vizuale, fizice sau altele care afectează capacitatea de a susține testul.

Exemple: Dispozitive medicale, Mașină electronică de mărire (magnifying machine), Calculator electronic sau vorbitor (talking calculator), Dispozitive de Comunicare Augmentativă și Alternativă (AAC). Solicitarea trebuie să includă o descriere detaliată a tehnologiei, inclusiv numele, versiunea și funcțiile intenționate.

  • Pentru evaluare completă și tratamente moderne, alege SANADOR!

GCSE, A Levels (Joint Council for Qualifications)

Joint Council for Qualifications (JCQ) stabilește criterii riguroase pentru aranjamentele de acces la examenele GCSE și A Levels, asigurând echitatea și alinierea la modul normal de lucru al candidatului.

Timpul suplimentar (Extra Time)

Acordarea timpului suplimentar este strict bazată pe dovezi obiective și pe impactul advers semnificativ pe termen lung al unei deficiențe asupra vitezei de lucru.

Timp suplimentar de 25% (25% Extra Time)

Pentru a evita un avantaj incorect, este necesar să se confirme că elevul prezintă o afectare substanțială, demonstrată prin:

  • Cel puțin două scoruri standardizate sub medie (84 sau mai puțin), sau
  • Un scor sub medie (84 sau mai puțin) și un scor mediu-scăzut (85-89).
  • Notă: O evaluare a fluenței matematice (cu scor sub medie) poate fi folosită doar ca una dintre cele două măsuri necesare, fiind relevantă exclusiv pentru examenele de Matematică.

Timp suplimentar până la 50% (între 26% și 50%)

Această acomodare se acordă individual, bazată pe dovezi clinice puternice. Pentru a justifica peste 25%, candidatul trebuie să demonstreze că nu poate arăta cunoștințele cu doar 25% timp suplimentar. Este necesar să existe două scoruri standardizate foarte substanțial sub medie care să se refere la două zone diferite de viteză de lucru, cum ar fi:

  • Viteza de citire și viteza de scriere.
  • Viteza de citire și procesarea cognitivă/fluența.
  • Viteza de scriere și procesarea cognitivă/fluența.

Timp suplimentar de peste 50%

Se acordă numai în circumstanțe excepționale și se justifică de o afectare foarte substanțială, de exemplu, candidați cu deficiențe vizuale severe care citesc foarte lent lucrări modificate (Braille sau caractere mărite).

Pauze de odihnă supravegheate (Supervised Rest Breaks)

Pauzele supravegheate pot fi acordate pentru diverse deficiențe (cognitiv-învățare, comunicare, condiții medicale, senzoriale/fizice, sănătate social-emoțională).

Cerință: Înainte de a solicita 25% timp suplimentar, SENCo (Special Educational Needs Coordinator) trebuie să fi încercat și epuizat opțiunea pauzelor supravegheate prin teste interne cronometrate sau examene simulate, în cazul candidaților cu afectări altele decât o simplă dificultate de învățare.

Asistență de citire și vorbire

Cititor pe calculator / cititor uman (Computer Reader / Reader)

Un cititor pe calculator (software care citește textul, fără a-l decoda) poate fi folosit de candidații cu dificultăți de citire, fiind preferat pentru că le oferă mai multă independență. Acomodarea trebuie să reflecte nevoile candidatului, iar acesta trebuie să fie antrenat să utilizeze eficient software-ul.

Aceste acomodări sunt disponibile pentru diverse nevoi, inclusiv ADHD și TSA (Autism Spectrum Disorder), care afectează interacțiunea și procesarea.

Citit cu voce tare și stilou de citire (Read Aloud / Reading Pen)

Cititul cu voce tare ajută candidații care se luptă constant să înțeleagă textul. Această metodă trebuie să fie modul normal de lucru al candidatului și necesită ca acesta să fie acomodat într-o cameră separată.

Un candidat care ar fi eligibil pentru cititor, dar care susține o probă care testează citirea, poate citi cu voce tare cu până la 50% timp suplimentar în loc de cititor.

Stiloul de citire (fără dicționar, tezaur sau stocare de date) este util pentru candidații care doresc să lucreze independent și care au nevoie doar ca ocazional cuvinte sau fraze să le fie citite.

  •  Vino la SANADOR și descoperă standardul de excelență în îngrijirea medicală!

Asistență de Scriere și Concentrare

Scrib / Tehnologie de Recunoaștere a Vorbirii (Scribe / Speech Recognition)

Un scrib este un adult responsabil care scrie sau tastează răspunsurile dictate ale candidatului în timpul examenelor (cu excepția probelor de vorbire). Dacă dictarea se face pe bandă, candidatul trebuie să fie prezent când scribul transcrie răspunsurile.

Procesor de text (word processor)

Poate fi permis candidaților cu dificultăți de învățare, afecțiuni, dizabilități fizice sau probleme de organizare/planificare care afectează capacitatea de a scrie lizibil de mână.

Prompter

Un prompter poate fi permis candidaților cu o afectare substanțială care duce la distractibilitate persistentă sau dificultate semnificativă de concentrare. Acesta este acordat, de exemplu, celor care nu au simțul timpului (ex. ADHD sau TSA) sau care își pierd concentrarea continuu.

Informații oferite de Psih. Andreea Mădălina Simion.

Programează-te!

  • La SANADOR ai acces la consultații asigurate de medici empatici și experimentați. Programează-te!

Introduceți datele personale și vă vom contacta în cel mai scurt timp

SANADOR