Inclusiv proceduri hibride impreuna cu medicii cardiologi interventionali
cardio
LABORATORUL DE CATETERISM CARDIAC ȘI LABORATORUL DE ELECTROFIZIOLOGIE
03. cardiologie interventionala
PROGRAM 24/24, 7/7, DISCOUNT PE PERIOADA NOPȚII
04_-RMN-3-tesla2
IRADIERE REDUSĂ, EXAMEN MAI PUȚIN DUREROS, SCURTAREA DURATEI PROCEDURII
04. Mamografie 3D
SIGURANȚĂ PENTRU MAMĂ ȘI COPIL
06. Nastere

10 elemente care previn infecțiile asociate asistentei medicale

spitalul_sanadorLa Sanador siguranţa pacientului este întotdeauna pe primul loc, motiv pentru care implementăm, în permanenţă, cele mai noi şi eficiente sisteme care să ne ajute să oferim cele mai bune condiţii pacienţilor.

Există un întreg complex de factori care contribuie la desfășurarea în siguranță a procedurilor medicale pornind de la vopseaua folosită pentru pereții spitalului, la pardoseli speciale antibacteriene, reciclarea aerului, filtrarea și purificarea microbiologică a acestuia în blocurile operatorii cu ajutorul unor centrale speciale de tratare a aerului, cu filtre HEPA și instalație cu flux laminar dedicate zonelor critice (săli de operații și terapiile intensive) la circuitele de evacuare a materialelor infectate și până la produsele antiseptice și de dezinfectare.

În cele ce urmează vom explica pe rând, contribuția fiecărui element în parte în ceea ce privește prevenirea infecțiilor asociate asistentei medicale:

  1. VOPSEA SPECIALA: Pereții spitalului Sanador sunt zugrăviți cu vopsea lavabilă antibacteriană, cu ioni de argint. De asemenea, în grupurile sanitare, pereții sunt îmbrăcați cu o suprafață de vinil, antibacteriană. Salile de operație sunt tapetate deasemenea cu suprafete de vinil antibacteriene, speciale pentru sali chirurgicale.
  2. PARDOSELI ANTIBACTERIENE: În blocurile operatorii, toate sălile de operații sunt acoperite atât la nivelul pardoselii, cât și la nivelul pereților, cu suprafețe de vinil antibacteriene. În plus, pardoseala prezintă inserții metalice legate la împământarea spitalului, pentru descărcarea electricității statice a echipamentelor folosite în săli.
  3. FILTRE HEPA: Întreaga clădire beneficiză de o recirculare a aerului, mereu proaspăt, filtrat prin centrale de tratare a aerului. În zonele critice (Săli de Operație, Terapie Intensivă Adulți și Neonatologie), fiecare sală sau compartiment de Terapie Intensivă are propria centrală de tratare și sterilizare a aerului cu filtre HEPA, menținând o rată de schimburi de volume aer, orară, între 25 și 40, ceea ce asigură un grad de asepsie de 3 și 4 pe o scară de la 1 la 4. Această operațiune de tratare a aerului funcționează 24/24 și 7/7.
  4. SUPRAPRESIUNE: Presiunea de aer descrește de la blocul operator (unde presiunea este pozitivă, respectiv mai mare decât cea atmosferică) către filtrul general, astfel încât aerul are permanent un singur sens de circulație, fără a deveni vreodată viciat, prin aport dinspre filtrul general sau dinspre lifturi.
  5. STERILIZAREA INSTRUMENTARULUI SI DISPOZITIVELOR MEDICALE:

Spitalul Sanador dispune de cele mai noi echipamente care asigură sterilzarea intrumentarului/dispozitivelor medicale prin căldură umedă sau plasmă. Sterilizarea cu plasmă (peroxid de hidrogen) la temperaturi scăzute este o metodă nouă prin care pot fi sterilizate în special echipamentele endoscopice, sensibile la temperaturi înalte și dispozitivele medicale lungi cu diametru foarte mic, foarte greu de sterilizat sau dezinfectat prin alte metode.

  1. CIRCUITE: La nivelul circuitelor medicale, materialele murdare (infectate) au cale exclusivă de evacuare atât din sălile de operație, cât și din terapie intensivă adulți și neonatologie.
  2. REDUNDANTA INSTALATIILOR: Niciuna dintre instalaţii nu prezintă vreun risc de nefuncționare din cauza penelor de curent, întrucât toate zonele vitale sunt alimentate de generatoare electrice. Astfel, toate filtrele și instalațiile care asigură funcționarea la standarde internaționale a spitalului rămân permanent în funcțiune.

În plus,spitalul dispune de un sistem automat de alarmare, adresabil, fiecare element de detecție a fumului sau a focului având o adresă proprie, ceea ce face ca localizarea să se realizeze imediat. Atât pereţii din holuri, cât și ușile de acces pot rezista la foc timp de 120 de minute. De asemenea, focul nu se poate propaga în afara zonei în care s-a produs.Parcarea subterană este echipată cu sprinklere și cu instalații de evacuare a fumului. Cantitatea de apă necesară intervenției pompierilor este asigurată de două bazine proprii de apă, de 200 de tone, precum și de o stație de pompare pentru hidranții externi și interni.Spitalul este dotat, de asemenea, cu o scară exterioară de evacuare a tărgilor.

  1. DEZINFECTANTII si PROCEDURILE DE IGIENIZARE: Dezinfectații și produsele antiseptice utilizate în Sanador sunt de cea mai bună calitate și sunt avizate pentru punere pe piață conform legislației. Utilizarea unui anumit dezinfectat se decide numai după ce o mostră este testată din punct de vedere al eficacității, mai concret sunt recoltate probe de pe suprafețele pe care a fost aplicat. În plus, dezinfectanții utilizați sunt schimbați la intervale de timp de 6 luni -1 an pentru a se evita apariția rezistenței germenilor patogeni la anumite substanțe.
  2. TESTE DE AUTOCONTROL: Testele care sunt efectuate în spital sunt denumite “teste de autocontrol” și acestea reprezintă modul de verificare a calității curățeniei și dezinfecției, a sterilizării dar și al modului în care personalul sanitar efectuează corect manevra de spălare și dezinfecție mâinilor. Practic, se recoltează probe de pe suprafețe, de pe instrumentarul sterilizat, teste de aeromicrofloră și de pe mâinile personalului.

Testarea constă din cultivarea la incubator a probelor recoltate pentru a identifica prezența sau nu a germenilor patogeni. În cazul în care există germeni se trece la identificarea acestora-adică se evidențiază ce tip de germene există. Laboratorul spitalului poate identifica aproape orice tip de germene patogen, având în dotare un analizor automat.

  1. PLAN DE PREVENIERE A INFECTIILOR ASOCIATE ASISTENTEI MEDICALE Conform planului anual de prevenire a infecțiilor nososcomiale există o clasificare a zonelor de risc pe baza acesteia se decide ca recoltarea de teste de autocontrol se efectuează mult mai frecvent (săptămânal, lunar, sau trimestrial) dar și imediat după dezinfectia unei incaperi în situații în care a existat internat un pacient cu o infecție.

În anul 2015 s-au prelevat probe 2500 probe ale căror rezultate au fost corespunzătoare:

  • pentru controlul microbiologic al apei sterile utilizate la sala de operație au fost recoltate un număr de 113 probe;
  • pentru controlul sterilității instrumentarului chirurgical, dispozitive medicale și material moale au fost recoltate un număr de 197 probe,   în vederea verificării gradului de sterilitate;
  • pentru controlul microbiologic privind încărcătura microbiană a aerului au fost recoltate un număr de 82 probe;
  • pentru controlul microbiologic privind igienizarea suprafețelor de lucru în săli de tratamente, oficii, biberonerie, rezerve /grupuri sanitare, săli de operație / nașteri, saloane terapie, tegumente / echipament protecție personal medical, infirmier au fost recoltate un număr de 2110 probe;

Sălile de operație sunt curățate și dezinfectate după fiecare intervenție chirurgicală și se aplică inclusiv purificarea microbiologică a aerului prin nebulizarea dezinfectantului și ultraviolete. În fiecare sală de operații se efectuează curățenie și dezinfecție terminală (generală) zilnic, la sfârșitul programului operator.

In afara testelor de autocontrol, in Spitalul Sanador este organizat sceeningul pacientilor la internare in vederea depistarii persoanelor coloniozate / infectate cu germeni multiplu rezistenti la antibiotice. Spitalul Sanador ofera conditii de izolare stricta, cu personal si materiale sanitare dedicate in rezerve cu un singur pat si grup sanitar propriu pentru tratamentul acestor pacienti, asigurandu-se astfel limitarea in totalitate a raspandirii germenilor la ceilalti pacienti.

Asupra personalul medico-sanitar, in special cel care lucreaza in zonele de risc (nonatologie, terapie intensiva, bloc operator) se aplica masuri de verificarea statusului de portaj pentru a depista in timp util starea de purtator si a evita ca pacientii sa fie ingrijiti de persoane purtatoare de germeni.