MATERNITATEA SANADOR RESPONSABILITATE PROFESIONALISM
banner-sanador-campanie-nasterea-4-oct
PENTRU INFORMAȚII ȘI PROGRAMĂRI, APELAȚI CALL CENTER SANADOR: (021).9699 (DISPONIBIL 24/24H)
banner-site-sanador
INCLUSIV PROCEDURI HIBRIDE ÎMPREUNĂ CU MEDICII CARDIOLOGI INTERVENȚIONIȘTI
banner_sanador Chirurgie cu eticheta
PENTRU INFORMAȚII ȘI PROGRAMĂRI, APELAȚI CALL CENTER SANADOR: (021).9699 (DISPONIBIL 24/24H)
banner_sanador-v2 (002)
PENTRU INFORMAȚII ȘI PROGRAMĂRI, APELAȚI CALL CENTER SANADOR:(021).9699 (DISPONIBIL 24/24H)
banner_sanador_22_aprilie
CÂȘTIGAȚI LUPTA CU KILOGRAMELE ÎN PLUS
banner_sanador_6nov2
GAMĂ COMPLEXĂ DE ANALIZE MEDICALE DE LABORATOR
banner_sanador-v1
EXAMEN NON-INVAZIV DE MEDICINĂ NUCLEARĂ
banner_sanador-v1
PENTRU UN ASPECT NATURAL AL DANTURII ȘI UN ZÂMBET IMPECABIL
banner_sanador-27febr-1
Află mai multe sau programează-te la (021) 9699
promotiile verii la Sanador_banner_ site

Cum să ne bucurăm de Sărbătorile Pascale fără grija suferințelor gastrice?

Wedding bread served on plate with greenery stands among platesÎnainte de toate, nu trebuie să uităm cuvintele de bază: moderație și echilibru. Fie că optăm pentru o alimentație de post sau nu, să ne gândim în primul rând că facem asta pentru noi, pentru sănătatea și fericirea noastră.

Postul. Tot ceea ce trebuie să facem este să evităm excesul carbohidraților: pâine, paste făinoase și cartofi care, deși sunt alimente necesare, trebuie consumate cu măsură. Pe lângă carbohidrați, este important să includem în alimentație fructe, legume (cele mai sănătoase sunt cele crude sau cele gătite în aburi) și grăsimi. Să fim atenți să suplinim lipsa grăsimilor animale cu grăsimi vegetale, ținând cont de faptul că putem consuma uneori și carne de pește. Salatele de legume asezonate cu uleiuri vegetale (de măsline, de rapiță) sunt preparate sănătoase, cu un aport însemnat de nutrienți și, în plus, respectă rigorile alimentației de post.

În lipsa proteinelor animale putem consuma leguminoase precum fasolea, soia, mazărea și lintea, care reprezintă bune alternative din punct de vedere al echilibrului nutrițional ale preparatelor pe bază de carne, întrucât acestea au conținut echilibrat de aminoacizi. Tofu și băuturile din soia sunt sățioase, bogate în proteine și calciu și sărace în grăsimi și zaharuri. Tofu poate fi consumat în salate sau într-o supă cremă de legume.

Despre legume vorbim doar la superlativ! Cu cât mai multe și mai colorate, cu atât mai bine; la orice masă în salate, ciorbe și supe, tocănițe, zacuscă, având grijă la cantitatea de grăsime folosită – dozarea uleiului de măsline se face cu lingurița.

Masa de Paști. Drobul, friptura de miel, porc, curcan la cuptor asezonată cu sosuri și garnituri… Sunt doar câteva din bunătățile pe care le găsim la masa de Paști. Orice mâncare gustoasă trebuie să conțină grăsimi, pentru că ele sunt cele care dau acea savoare specială. Mesele tradiționale românești de sărbători presupun mâncăruri pline de arome, dar nu tocmai prietenoase cu secreția biliară, pancreatică și cu funcționarea hepatică. Ele îngreunează metabolismul și pot duce la indigestie sau chiar pancreatite. Este recomandat să începem consumul alimentelor cu porții mici (mai ales dacă am postit anterior), să alegem nu cel mai gras fel de carne și să îndepărtăm pe cât posibil grăsimea vizibilă. Și acum (ca și în post) este încurajat consumul de legume. Fructele se consumă cu 1 oră înainte sau după masă.

Ideal ar fi că alimentele să fie preparate la cuptor, la grătar, la aburi sau prin fierbere și să evităm pe cât posibil alimentele prăjite deoarece și așa produsele tradiționale de Paști sunt mai greu digerabile de către sistemul digestiv.

Ouă? Putem ciocni oricâte, dar să ne rezumam la consumul de maxim 2 ouă/zi. Acestea sunt foarte sănătoase datorită conținutului lor de grăsimi bune, vitamina B1, B2, lecitină și alți acizi esențiali, însă consumate în exces pot îngreuna digestia. Să nu uităm că, pe lângă ouale consumate zilnic, mâncăm și alte alimente în această perioadă care conțin ouă precum prăjituri, pască, drob etc.

Alcool. Excesul de băuturi alcoolice combinat cu mesele copioase și grase pun în dificultate ficatul, pancreasul și secreția biliară. Încercați să reduceți consumul de alcool pe cât de mult posibil și să beți suficient de multă apă pentru a vă hidrata – minim 2 litri/zi. Iar dacă vinul roșu nu poate lipsi de la masa de Paști, combinat cu apă minerală este mult mai ușor de metabolizat de organism. De evitat amestecul de diferite tipuri de băuturi alcoolice între ele.

Mișcare? Desigur! Mesele tradiționale în familie alături de cei dragi aduc invariabil un aport suplimentar de calorii. Dacă vom avem și zile însorite după Sărbătorile Pascale, o plimbare lejera, mersul cu bicicleta, trotineta sau utilizarea aparatelor de fitness din parcuri sunt un început bun pentru a scăpa de caloriile nedorite. Pentru iubitorii sportului în apă, jumătate de oră de înot la intensitate medie arde peste 200 de calorii, cât 45 de minute de sport pe uscat, căci presiunea apei face orice mișcare mai dificilă. În plus, este un excelent exercițiu cardio, stimulând circulația sanguină și tonifiind musculatura, în special a brațelor și a abdomenului.

Informațiile sunt oferite de dr. Silviu Bănățeanu, Medic specialist Medicină de Familie și Medic specialist Gastroenterologie, Spitalul Clinic Sanador.