Testare pentru evaluarea sănătății mintale (ECI-4, CSI-4, ASI-4)

Chestionarul de evaluare a copiilor (Early Childhood Inventory, ECI-4), Chestionarul de evaluare a copiilor de vârstă școlară (Child Symptom Inventory, CSI-4) și Chestionarul de evaluare a simptomelor adolescentului (Adolescent Symptom Inventory, ASI-4) sunt instrumente de screening care evaluează cele mai prevalente tulburări psihiatrice manifestate la copii cu vârste între 3 și 18 ani.

Când este recomandată evaluarea

  • demonstrează o problemă emoțională sau comportamentală care constituie o amenințare la adresa siguranței copilului/adolescentului sau a siguranței celor din jur (de exemplu, comportament suicidar, comportament agresiv sever, o tulburare de alimentație care nu este controlată, alt comportament auto-distructiv);
  • are o schimbare semnificativă a funcționării sale emoționale sau comportamentale pentru care nu există nici un precipitant evident sau recunoscut (de exemplu, debutul brusc al evitării școlare, o încercare de suicid sau un gest într-o situație care anterior un punea probleme);
  • există dovezi de perturbare semnificativă a funcționării zilnice sau a contactului cu realitatea (de exemplu, un copil/adolescent care a repetat tantrumuri severe fără motiv evident, un copil care raportează experiențe halucinatorii fără o cauza fizică identificabilă);
  • are un istoric de abuz, neglijare și/sau îndepărtare de locul de domiciliu, cu simptome semnificative actuale ca rezultat al acestor acțiuni;
  • sfidează părinții și alți adulți;
  • nu respectă regulile impuse;
  • pare trist, lipsit de speranță;
  • are probleme de adaptare în familie, la școală;
  • există probleme/divergențe în relația părinte-copil;
  • are o aderență scăzută la tratamente medicale;
  • a trecut prin evenimente stresante (pierderea unui părinte, pierderea unui prieten, divorț, schimbarea domiciliului, bullying la școală);
  • au apărut conflicte între el și alți membri ai familiei;
  • au apărut probleme de eliminare: enurezis, encopresis;
  • au apărut probleme legate de alimentație, obezitate, mâncat în mod compulsiv;
  • se devalorizează, nu are încredere în el;
  • va urma un transplant de organe și este nevoie de o evaluare a stării psihologice;
  • se plânge des de dureri abdominale înainte de a merge la școală;
  • nu se poate adapta la grădiniță/școală;
  • plânge când este separat de părinți;
  • a asistat la evenimente supărătoare (accidente, moartea unui membru al familiei);
  • a suferit arsuri pe corp și pare că nu este la fel ca înainte.

Rolul testării în orientarea diagnosticului

Testele permit identificarea prezenței sau a absenței unei categorii de diagnostic evaluate, dar și severitatea diagnosticului. Aceste instrumente evaluează riscul pentru următoarele tulburări, în funcție de vârsta copilului:

  • Anxietate de separare;
  • Anxietate generalizată;
  • Tulburarea opoziționismului provocator;
  • Tulburarea de conduită;
  • PCS – agresivitate;
  • Fobie specifică;
  • Tulburarea depresivă majoră și tulburare distimică;
  • Fobie socială;
  • Tulburări de somn;
  • Tulburări de eliminare;
  • Enurezis nocturn;
  • Enurezis, encoprezis;
  • Stres posttraumatic;
  • Tulburări de alimentație;
  • Tulburare reactivă de atașament;
  • Tulburări pervazive de dezvoltare (Autism, Asperger);
  • Obsesii, compulsii;
  • Ticuri motorii și vocale;
  • Schizofrenie;
  • Personalitate antisocială;
  • Atacuri de panică;
  • Somatizare;
  • Personalitate schizoidă;
  • Tulburare bipolară;
  • Anorexie nervoasă;
  • Bulimie nervoasă;
  • Consum de substanțe.

Instrumentele nu oferă un diagnostic, astfel că în cazul în care se depistează prezența unor simptome se va recomanda un consult de psihiatrie pediatrică.

Programează o testare la Psih. Andreea Mădălina Simion:

Introduceți datele personale și vă vom contacta în cel mai scurt timp

SANADOR